دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

مهدی‌ربوشه: داریوش مصطفوی،‌دبیر مستعفی فدراسیون فوتبال پس از یک سکوت بلندمدت در مصاحبه با همشهری‌ورزشی پرده از اختلاف نظر خود با کمیته تعلیق برداشت و او را به طور غیرمستقیم مورد خطاب قرار داد که «فوتبالی‌ها با شما کاری ندارند.»

او مأیوسانه گفت: «وقتی برمی‌گردم که در فوتبال اثری از سیاسیون نباشد.»
او اما در شرایطی که تعلیق، فوتبال ما را تحت تأثیر قرار داده بود، با ادعای حل اختلافات در فدراسیون حاضر شد. تعلیقی که انگار پشت پرده‌های زیادی داشت. وی در این باره گفت: رئیس سابق فدراسیون وقتی استعفا کرد، مدعی شد که استعفا نداده و او را کنار گذاشتند. فیفا هم با توجه به این مسئله اقداماتی انجام داد که البته مهمترین آن تشکیل کمیته انتقالی بود. کمیته‌ای که قبل از اعلام فیفا برخی روزنامه‌ها از اعضای آن خبر می‌دادند. من با این سه نفر هم هیچ مشکلی نداشتم. آنها خودشان با فیفا تماس گرفته و اعلام آمادگی کرده بودند.

مصطفوی ضمن بیان این مطلب که فوتبال ما تعلیق نشد، تصریح کرد: «فوتبال ما به سمت تعلیق در حرکت بود اما هرگز تعلیق نشد. واقعیت این است که فیفا به ما مهلت داد. مدارکی به فیفا ارسال شد که در آن از عزل محمد دادکان یک مسئله کاملاً سیاسی ساخته شده بود. این اتفاق در حالی رخ داد که به گواه کلیه هیأت‌های فوتبال استان‌ها دادکان در جلسه‌ای خداحافظی کرده بود. واقعا نمی‌دانم آن مدارک را چه افرادی به فیفا ارسال کردند.  در هر حال کمیته انتقالی قدرت را در دست گرفت. البته موانعی بر سر راه خود می‌دید که یکی از آنها حضور داریوش مصطفوی بود.»

دبیر مستعفی فدراسیون فوتبال با اشاره به ضرورت اصلاح اساس‌نامه و تعیین رئیس فدراسیون فوتبال تأکید کرد: این اساس‌نامه باید طوری تهیه شود که به افراد غیرفوتبالی مجال دخالت در فوتبال را ندهد. ما نباید اجازه بدهیم آنها در فوتبال حضور پیدا کنند.اگر راه حضور در فوتبال را بر آنها بستیم، می‌توانیم نفس راحتی بکشیم چون آینده این فوتبال با وجود این آدم‌ها به هیچ وجه قابل تضمین و خوشایند نخواهد بود.

وی ادامه داد: فیفا به بهانه سیاسی شدن ما را تهدید کرد. البته این خود فیفا بود که توسط جریان خاصی فوتبال ما را آلوده به سیاست کرد، من بیشتر از این نمی‌توانم واضح حرف بزنم.»وی با اشاره به ارتباط دوستانه خود با رئیس سازمان تربیت بدنی گفت: متأسفانه حرف‌های من در روزنامه‌ها به  شکل وارونه‌ای منعکس شد. من هرگز نگفتم از علی‌آبادی فوتبال یاد گرفتم. اما در خصوص بحث مدیریتی، وی را آدم کارآمدی دیدم. علی آبادی البته خودش فوتبالیست بوده، اما در فوتبال به دلیل مشغله‌های مختلف به شهرتی دست نیافته اما در هر حال باید بگویم من از علی‌آبادی درس زندگی آموختم.

مصطفوی در پاسخ به این سئوال که اگر استعفا نمی‌کردید آیا به درد فوتبال کشورمان می‌خوردید؟ تصریح کرد: من برنامه چهارساله داشتم. اگر می‌ماندم حتماً به درد فوتبال می‌خوردم. من طی هفت ماه کاری کردم که سرمربی بلاروس بگوید ایران قدرت اول آسیاست. کارنامه مصطفوی معلوم است. اگر این مردم پنج نفر را در فوتبال قبول داشته باشند، یکی از آن پنج نفر من هستم. چون ادعا دارم که هرگز سیاسی نبودم.

وی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از آنچه که در مذاکرات اعضای کمیته انتقالی با فیفا اتفاق افتاد، اذعان داشت: من آنجا نبودم. در تهران ماندم که به کارهای  دیگر رسیدگی کنم. آقایان به دنبال این مسئله بودند که فوتبال ما تعلیق نشود. خب، کارشان را هم به درستی انجام دادند. حتماً از نظر آنها همه کارها و برنامه‌ها روی روال بوده که ترجیح دادند مصطفوی را با خود نبرند. شاید اگر من به اتفاق آنها در مذاکرات شرکت می‌کردم،‌ فوتبال ما تا این حد مشروط نمی‌شد. البته آصفی، رغبتی و هاشمی کوتاهی نکردند. حتی هاشمی در مورد دبیرکلی من با فیفا به توافق رسیده بود اما بعد از  آن مذاکرات مسائلی به وجود آمد که منجر به استعفای من شد.قرار بود من دبیرکل بمانم.

دبیر مستعفی فدراسیون فوتبال تأکید کرد: به نظر من فیفا با یک زمینه و در واقع با یک پیش‌آگاهی قبلی قدرت را به کمیته انتقالی واگذار کرد. با این حساب کسانی قبلاً از همین کمیته با فیفا مذاکره می‌کردند. خب، من دبیرکل بودم. اما نامه‌هایی می‌آمد که فیفا در آن امضای کمیته انتقالی را خواسته بود. من مانعی نمی‌دیدم که آنها پای نامه‌ها را امضا کنند اما به  شرطی که از صبح تا شب در فدراسیون کارهای مختلف را هم انجام بدهند. نه اینکه اشخاص نامرئی در فدراسیون فوتبال فقط قدرت را بخواهند و به فکر حل گرفتاری‌ها نباشند. من مخلص کمیته انتقالی هم بودم، چه اشکالی داشت اگر از اول هم در فدراسیون حضور پیدا می‌کردند و همه کارها را به دست می‌گرفتند.

او افزود: حرف من این است که صحیح نبود در شرایطی که فیفا دبیرکلی مصطفوی را پذیرفته بود، بعضی‌ها با فیفا نامه‌نگاری کنند. به نظر من مکاتبه با فیفا برای از کار انداختن من، بحث فوتبال را شخصی کرد و باعث شد که دیگر نظم در فوتبال محترم شمرده نشود.سعی داشتند مصطفوی را باعث همه گرفتاری‌ها معرفی کنند. در حالی که من به درخواست سازمان تربیت بدنی قبول کردم که در آن شرایط بحرانی هفت ماه پیش در فدراسیون حاضر شوم.مصطفوی سپس در خصوص معتمدین فوتبال کشورمان گفت: من کمیته انتقالی را دوست دارم  که ایرانی باشد نه فیفایی. مهمترین کار کمیته انتقالی جز این است که باید اساس‌نامه مورد نظر فیفا را تهیه کند؟ آیا تخریب شخصیت حقیقی من به این فوتبال کمک می‌کند؟ اگر اینطور است، هیچ مانعی نمی‌بینم. آماده‌ام.

او در مواجهه با این سئوال که آیا می‌دانید در جلسه‌ای که میان صفایی فراهانی با علی‌آبادی گذشت، بر سر موضوع حذف شما هم  توافقی انجام شد؟ تأکید کرد: اگر این توافق به نفع فوتبال این مملکت است، هیچ مشکلی نیست. اصلاً نیازی به مصالحه نبود،‌ چون به علی‌آبادی گفته بودم که هرگاه مرا نخواهند یک لحظه هم به کارم ادامه نمی‌دهم و می‌روم. این مصالحه را قبول ندارم اما اگر واقعاً چنین مصالحه‌ای صورت گرفته باشد، از آن استقبال می‌کنم.

وی به صورت تلویحی مسئله شخصی کردن مسائل فوتبال توسط صفایی فراهانی را تأیید  کرد و گفت: به نظر می‌رسد که همین طور باشد، در هر حال سخت می‌توانم باور کنم که معتمدین فیفا معتمدین ایرانی نباشند. آنها می‌گویند؛ من نباشم. من هم قبول کردم، چون قبل از آنها رئیس بودم و کارهایم را در این فوتبال انجام داده‌ام. البته من سه عضو کمیته انتقالی یعنی آقایان رغبتی، هاشمی و انصاری‌فرد را خیلی خوب می‌شناسم، آنها به نظر من واقعاً زحمت می‌کشند.دبیر مستعفی فدراسیون فوتبال درباره دوگانه مصطفوی - صفایی فراهانی تأکید کرد: ببینید،‌کنار رفتن و یا نبودن من دلیلی بر تأیید نظرات کمیته انتقالی سه نفره فیفا نیست. نمی‌خواستم شرایط بدتر از این دنبال شود. با کنار رفتنم تمام بهانه‌ها را از بعضی‌ها گرفتم.

مصطفوی با صفایی فراهانی موضوع و مشکلی ندارد. این دوگانه یک موضوع مدیریتی است که به طرز تفکر ما برمی‌گردد. من می‌گویم ورود اینها به فوتبال آسیب‌های جدی را همراه خواهد داشت. به نظر من نشستن مصطفوی روی کرسی مجلس همان اندازه ضربه می‌زند که حضور آنها در ورزش خطرناک است. چرا کسی نمی‌خواهد در مورد این مسئله حرف بزند که تیم ملی ما در سال 2002 با 6 میلیارد بودجه نتوانست به جام جهانی راه پیدا کند. آن اتفاق چه چیزی را ثابت کرد؟

وی ادامه داد: پیشکسوتان فوتبال با این گروه که کاری ندارند، آنها با من کار دارند. من ضمن احترام به همه سیاسیون از آنها می‌خواهم که اجازه بدهید این فوتبال برای فوتبالی‌ها باقی بماند. بگذارید مایلی‌کهن‌ها و پروین‌ها تصمیم بگیرند. چرا باید ما شخصی را از روی کرسی مجلس بیاوریم و عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال کنیم تا مثلاً درصدی از بودجه فلان وزارتخانه را به فوتبال تزریق کند. من با اسم کسی کار ندارم. من با این جریان مخالفم.  من به عنوان نماینده همه فوتبالی‌ها می‌خواهم بگویم ما از حضور آدم‌های سیاسی در متن امور فوتبال هیچ استفاده‌ای نکردیم.

مصطفوی درباره نوع تدوین و تهیه اساس‌نامه جدید فدراسیون فوتبال ضمن اشاره به منع حضور سیاسیون تأکید کرد: امیدوارم در بند اول این اساس‌نامه اثری از سیاسیون نباشد. یا اینکه حداقل در شرایط کاندیداتوری ریاست فدراسیون فوتبال این مسئله درج شود که شخصی صلاحیت کاندیدا شدن را دارد که حداقل در یکی از رده‌های لیگ چه نوجوانان، چه جوانان و چه بزرگسالان فوتبال بازی کرده باشد.اما این دومین بار بود که داریوش مصطفوی توسط صفایی فراهانی حذف شد.

وی در این باره گفت: دفعه اول که نیازی به توضیح ندارد. رئیس جمهور وقت از هاشمی‌طبا خواست و او هم برابر خواسته خاتمی تسلیم شد. این دومین بار بود و جالب اینکه هم در سال 76 با لبخند میز ریاست را رها کردم و هم این بار به شدت از تصمیم خودم رضایت دارم. چون از من مقابل این مردم چیز دیگری خواستند. من بهانه‌ای بودم که حالا دیگر نیستم. حالا دیگر هیچ کس بهانه‌ای ندارد. فرض کنیم انتخابات فدراسیون فوتبال همین امروز انجام شده و البته داریوش مصطفوی بازی نهایی را به نفع خود تمام کرده و رئیس فدراسیون فوتبال شده است. او چه خواهد کرد. چه برنامه‌ای دارد؟مصطفوی پاسخ داد: برگشتن من و کاندیداتوری مصطفوی مشروط خواهد بود. اینکه اولاً اساس‌نامه سیاسی تنظیم نشود و در ثانی بستر کار برای فوتبالی‌ها فراهم باشد.

این شائبه وجود دارد که سازمان تربیت بدنی در انتخابات فدراسیون فوتبال از شخص خاصی حمایت خواهد کرد. مصطفوی ضمن رد این شایعه تأکید می‌کند: سازمان به دنبال حمایت از شخص خاصی نیست. آنها به سلامت انتخابات فکر می‌کنند. چهار سال قبل مهرعلیزاده یک هفته قبل از رأی‌گیری در تلویزیون رئیس فدراسیون را معرفی کرد. رسماً اعلام کرد. 8 سال قبل هم همین بود. طی دو دوره قبل انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ناسالم بود و رئیس واقعی انتخاب نشد. این بار اما شرایط فرق می‌کند،‌ نمی‌توانند سر کاندیداها را کلاه بگذارند تا مثلاً آدم خودشان را به فوتبال تحمیل کنند.

کد خبر 15452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز